Rezeki belakang rumah..

Alhamdulillah..berpindah ke Kuantan, mata 'dijamu' dengan pemandangan yg menghijau..berbeza dgn rumah di Bandar Puteri..rumah teres lah katakan..lokasi kat tepi hway pulak tuh..sana sini nmpak rumah2 orang jekla kan..adalah sikit2 hijau dek pokok2 yg ditanam oleh developer di depan setiap rumah..n mujur jugak rumah dekat dgn taman permainan..ada padang yg luas..maka ada jugaklah hijaunye..^__^..untuk rumah Kuantan pulak, depan belakang sume penuh ngan pokok2..tepi2 jalan pon banyak pokok..tak termasuk lagi padang golf yg sekangkang kera tuh..kira relaxing jugakla atmospherenya..=)

Berbalik pada kisah rezeki  tuh, arituh tgh cuci2 tingkap bilik terpandang ada pokok rambutan kat area belakang rumah..perhhhhh..banyak betul buahnye..yg sebelah atas banyak jugak yg dah masak2..pokok besar ok, kalau nk amik mmg kena panjat or guna galah..hehehe..sbnrnya ni pokok umum la kot..sesape pon boleh nk amik buahnya..papa pon dh siap pesan kat anak2 buah die sapa rajin silalah petik buah rambutan kat pokok nun..

Utk kitorng, galah mmg takde..so arituh smpat gakla petik mana2 yg dah masak kat belah2 bawah jek..hahahaha..dptla suku plastik besar tuh..=p..buat balik rumah kakak mama kat MINDEF..diorang kata manis buahnye..mama plak lom smpat rasa..next week dh balik sana semula nk petik lagilah mane yg dah masak tuh..hihi


Nilah dia..pokok rambutan kat belakang rumah..dh tua gak kot pokok ni nmpak batang pon berlumut2..hehehehe

Ni buah2 yang sebelah atas..banyak gak yg dah masak..

Ehem2x..cik abang tengah tekun petik rambutan..petik yg rendah2 jek..pilih yg merah2 tp sayang tak banyak..yg banyak merah sume kat atas..huhuhu

Adik kicik pon nk menyibuk jugak..time ni akak die tgk sedap membuta..=p

Bosan2 tunggu papa mama petik buah, die dok main kejar kucing orang sebelah umah..banyak ok kucing jiran sebelah..lebih 15 ekor katanye..>_<

Tak tenang dah kucing tu nak makan dek kena kacau ngan Zareef..=p


Pasni, tunggu pokok manggis berbuah plak..sebelah pokok rambutan tu ada pokok manggis 2 pohon.. kira rezeki jugaklah kan..baru pindah umah terus dapat pokok buah belakang umah..kekekekeke



5 comments:

Nad @ MamaZN said...

Wa...puas la mkn buah pasni =)

Lynn Hamzah said...

sejuk mata memandang bila sekeliling rumah penuh dengan pokok2...kalau rajin leh gak bercucuk tanam kan...

Sherwieyna Muzzawer said...

bestnyaaaa dapat makan rambutan puas2lah lepasni..:)

nieda said...

seronoknya ada buah rambutan

Sue said...

seronoknye.. rmh sue sewa skang ni pun blkg rumah macam2 pokok ade. nasib la blkg rumah tu ade tanah kosong mmg jiran2 bercucuk tanam. kita tumpang sekaki. nak bakar ikan main amik je daun pisang. nak limau kasturi? daun pandan? daun kunyit seme ada. hahaha.. da mcm kebun sendiri. nasib la makcik2 tu tak kesah. rumah baru nanti nak tanam camana la yea, da la blkg rumah sekangkang kera je..aihh....

p/s: lily, sue tatau kenapa, asal entry baru je mmg sue tak leh klik kat komen tu. sue cuma dpt komen entry yg da lepas je. pelik betul la...

Keluarga kesayanganku..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Elegant Rose - Working In Background
Blog Widget by LinkWithin
Copyright to StoRiEs Of Us
Designed by UMIESUEstudio 2016