Not a Wordless Wednesday: Bantuan kecemasan untuk bayi (Pt 1)..jom sama2 baca

Salam Rabu sume..arini mama cuti nuzul Quran..rase tk sume negeri cuti kan..so sape yg tgh bercuti tuh, selamat bercutilah yek..mesti ramai yg amik kesempatan shopping raya kan..mama arini just duduk umah layan anak2 smbil nk kemas2 ape yg patut kot..

Nway, arini nk share satu artikel ni..sgt berguna utk pnduan ibu bapa..artikel ni panjang sikit, so kalau berminat bacalah smpai abeh yek..act sibuk cari info pasal ni gara2 kes Zareef tersedak susu arituh. Cuma ape yg ada dlm artikel ni taklah sama 100% mcm yg berlaku kat Zareef malam tu. Sbb masa ngan Zareef tuh, mama menyusukan die dlm keadaan die masih sedar n tak tertidor + mama yg pegang botol susu tu smpai susu abeh..cume lom smpat mama nk sedawakan die, die dh batuk2 n tersedak..mungkin keadaan jadik teruk sbb kebetulan masa tuh die tgh selesema kot..mungkinlah kan..

Klaa..jom sama baca2 info ni k..

++++++++++--------------------+++++---------------------+++++++++++++

KES kematian akibat menyusu ketika tidur bukan sesuatu yang baru. Hampir setiap bulan, kemalangan disebabkan tersedak susu atau tercekik makanan dilaporkan media yang kebanyakannya berlaku di pusat penjagaan kanak-kanak.

Ia sesuatu yang cukup malang apabila bayi yang baru saja mengenal dunia tidak dapat meneruskan kehidupan dek kelalaian ibu bapa atau penjaganya sendiri. Belum lagi dengan emosi si ibu dan bapa yang tidak dapat menerima hakikat kehilangan anak tersayang disebabkan kecuaian.

Menurut Pakar Kanak-Kanak, Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah, Bandar Baru Bangi, Dr Nik Rosenorleyaney Nik Ibrahim, kes kematian akibat menyusu ketika tidur atau sedar berpunca daripada bayi yang ditinggalkan menyusu bersendirian tanpa pengawasan.

Apabila seorang bayi tertidur semasa sedang menghisap botol susu, susu itu akan terus mengalir membuatkan bayi tersedak dan susu akan terus masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru mereka.

"Dalam tubuh manusia, terdapat dua saluran iaitu pernafasan pada bahagian hadapan manakala saluran makanan pada bahagian belakang. Apabila bayi minum dalam keadaan tergesa-gesa atau mungkin lubang puting botol yang terlalu besar, susu akan terus mengalir tanpa henti ketika bayi tertidur.

"Sudah tentu bayi tidak mempunyai daya untuk menarik botol itu sendiri menyebabkan susu memasuki saluran pernafasan, seterusnya ke dalam paru-paru. Apabila ini berlaku, biasanya bayi akan tersedak atau batuk iaitu tindakan refleks yang menunjukkan bayi memerlukan pertolongan atau perlindungan.

"Namun, bagi bayi yang ditinggalkan berseorangan, sudah tentu tidak mendapat maklum balas menyebabkan bayi lemas kerana tidak dapat bernafas. Walaupun bayi tersedak susu dalam jumlah yang amat sedikit, ini sudah cukup untuk melemaskan mereka.

"Dalam masa beberapa saat saja jika tidak diberi bantuan kecemasan segera, bayi akan terus meninggal dunia," jelasnya mengulas beberapa kejadian yang berlaku, baru-baru ini.

Tambahnya, sebagai penjaga sama ada pengasuh atau ibu bapa, amalan meletakkan kain atau bantal untuk menyokong botol susu kemudian mereka meninggalkan bayi minum sendirian tidak sepatutnya berlaku.

Ini kerana, ia boleh meningkatkan risiko bayi lemas. Sepatutnya, ibu bapa dan pengasuh menyusukan bayi mereka dengan cara yang betul.

"Ketika menyusu tidak kira susu botol atau susu badan, pastikan kedudukan kepala bayi lebih tinggi daripada dada dan perutnya. Botol susu pula mesti dipegang dalam kedudukan tidak lebih 45 hingga 60 darjah supaya air susu tidak tersekat pada tekak dan menyebabkan bayi lemas.

"Pastikan juga lubang puting botol tidak terlalu besar bagi mengelakkan angin masuk ke dalam perut bayi. Sekiranya menyusu badan, pastikan kawasan puting masuk sepenuhnya ke dalam mulut bayi.

"Elakkan memberi susu dengan meletakkan bayi di atas lantai, sebaiknya pangku bayi seperti mana teknik menyusu badan. Selepas menyusu, sendawakan bayi untuk mengeluarkan angin dan mengelak bayi muntah ketika tidur," katanya.

Selain bayi, kanak-kanak berusia tiga tahun ke atas juga boleh mengalami sesak nafas disebabkan tercekik makanan seperti kacang atau gula-gula. Ini disebabkan mereka makan sambil bermain dan akhirnya makanan itu masuk ke dalam saluran pernafasan, seterusnya ke bahagian paru-paru.

Sama seperti kes tersedak susu, jika tidak diberi rawatan segera, mangsa akan terus meninggal dunia.

Menurut Dr Nik Rosenorleyaney, bagi mengelak bayi meninggal dunia akibat tersedak susu atau tercekik makanan, ibu bapa dan penjaga perlu mempunyai pengalaman melakukan rawatan kecemasan di rumah.

"Sekiranya bayi tersedak susu atau tercekik makanan, segera angkat bayi, kemudian tepuk belakang mereka beberapa kali dengan cara membiarkan muka ke bawah atau meniarapkan bayi di atas lutut kemudian tepuk belakang bayi sehingga makanan atau cecair keluar dari mulut bayi dan bayi menangis seperti biasa.

"Ini menandakan mereka sudah boleh bernafas. Bagi bayi yang tercekik makanan, sekiranya makanan yang ada dalam mulut kanak-kanak tidak keluar, korek sehingga mereka terbatuk atau memuntahkan makanan itu.

"Tindakan ini perlu dilakukan segera dalam satu minit pertama sebelum mangsa dibawa ke hospital. Dikhuatiri kelewatan melakukan bantuan kecemasan ini akan menyebabkan anda kehilangan orang yang tersayang," katanya.

Selain tersedak susu dan tercekik makanan, kebanyakan kematian mengejut membabitkan bayi dan kanak-kanak berpunca daripada sindrom goyangan bayi, tidur meniarap dan kecederaan bilik mandi.



To be cont…

(panjang sangat so mama kasi stop dulu..lenkali mama smbung Pt 2 dlm entry lain yek..hehehehe)


Sumber: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Ketahuicaraberibantuankecemasan/Article


Gambar contoh cara menepuk belakang bayi tu spt kat bawah..Cara yg sama mcm nilah papa buat mase nk bagi Zareef muntah masa kejadian kat PD arituh..



p/s: Semoga dpt manfaat daripada info ni yek..sharing is caring..=)

5 comments:

Adlin✿Kyra♥Kyreen Moms✿ said...

wah cuti santai2 kat umah yea heheh jelesnyee kita keje..en suami kat umah jaga anak2 hahaha..

Info yg berguna leh praktis ni..

norly a.k.a mamaDZ said...

good info.TQ for sharing :)

takut bile baca artikel ni, harap tak berlaku pd anak2 kita.nauuzubillah...

selamat bercuti :)

ibuafiqahhuzaifah said...

lily,

TQ for sharing..
rawatan awal bleh menyelamatkan anak masing2..

NzA said...

setiap ibu kepada anak2 kecil perlu peka ttg ini..Info yg bagus ni lily..mencegah lebih baik dr mengubati....

maya amir said...

thnks for sharing lily..walaupun danial & airell dh besar tp kalau nk jadik blh jdik jugak kn..kene amek iktibar...:) tk care dear!

Keluarga kesayanganku..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Elegant Rose - Working In Background
Blog Widget by LinkWithin
Copyright to StoRiEs Of Us
Designed by UMIESUEstudio 2016